NOVIOsign
Wat kan je wel en niet doen met een A0 poster

Wat kan je wel en niet doen met een A0 poster

Geplaatst op dinsdag 8 januari 2019
Hoe zorg je ervoor dat een A0 poster succesvol is en haar doel bereikt? Wat kan je nu eigenlijk wel en wat kan je beter niet doen met een A0 poster.
 

1. Doen: communiceren met uw A0 poster

Een A0 poster die geen duidelijke en eenduidige boodschap overbrengt heeft geen nut. Mensen bepalen in een halve seconde of de boodschap interessant genoeg is om verder te lezen. Een poster moet dus meteen prikkelen.

Duidelijkheid
Zorg ervoor dat je A0 poster duidelijk is. Don’t make me think! Als we moet nadenken zijn we waarschijnlijk tijdens het nadenken al doorgelopen. Laat er geen twijfel over bestaan wat je wilt vertellen. Besef bij het tekstschrijven ook dat de poster op zichzelf staat; er staat niemand naast om een toelichting te geven. Kies voor een kort, afgerond verhaal.

Leesbaarheid
Zorg dat de A0 poster van een afstand leesbaar is. In de meeste gevallen staan de voorbijgangers er niet met hun neus bovenop. De kop van je affiche moet leesbaar zijn van ongeveer 4 meter afstand, de tekst van ongeveer een meter. Een lettergrootte van respectievelijk 72pt en 36pt is aan te bevelen. Gebruik korte zinnen en geen moeilijke woorden.

Maak duidelijke keuzes
Natuurlijk wil je heel veel vertellen en is de A0 poster voor iedereen bestemd. Maar dat gaat nu eenmaal niet op een halve vierkante meter. Maak daarom duidelijke keuzes. Zijn er verschillende soorten mensen die je wilt aanspreken? Maak dan verschillende A0 posters voor verschillende doelgroepen.

Beeldmateriaal moet communiceren
Ook het beeldmateriaal moet communiceren en de boodschap onderstrepen. Plaats een foto die de hele doelgroep aanspreekt.

Emotie
De beste A0 posters maken een emotie los. Als je iets voelt bij een poster, blijft de boodschap langer hangen.
 

2. Doen: zet aan tot handelen met je A0 poster

Een poster moet aanzetten tot handelen. Je wilt iets van de voorbijganger. We noemen dat een ‘activerende werking’. Een doel kan zijn dat een voorbijganger dichterbij komt om meer te lezen, een website bezoekt of een positief gevoel ontwikkelt voor je bedrijf.

Beloning of schrikbeeld
Activeren doet je door de lezer nog eens extra te prikkelen. Stel hem een ‘beloning’ in het vooruitzicht of juist een schrikbeeld dat hij nog net kan voorkomen.
 

3. Niet doen: een onopvallende A0 poster

Een A0 poster die niet opvalt, wordt niet gezien en brengt geen boodschap over. We kunnen het niet duidelijker zeggen. Opvallen betekent anders zijn dan anderen. Dat is nóg belangrijker als jouw A0 poster veel concurrentie heeft. Je hebt immers maar een halve seconde om de aandacht van een voorbijganger te trekken. Nu iedereen drukke full-color A0 posters drukt, kan het bijvoorbeeld heel goed werken om een zwart-wit affiche te maken. Dan valt je direct meer op!

Als je de bovenstaande regels toepast in je ontwerp kan je A0 poster bijna niet meer stuk! Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om ons een ontwerp te laten maken.
Voor meer informatie, neem contact met ons op.