NOVIOsign
Branding tips van Coca-Cola, Taste the feeling

Branding tips van Coca-Cola, Taste the feeling

Geplaatst op donderdag 26 april 2018
In 2004 voerde een Amerikaanse universiteit een onderzoek uit: wat smaakt beter, Pepsi of Coca-Cola? Heel wat proefpersonen dronken geblinddoekt beide frisdranken. Puur op basis van smaak gaven ze vervolgens hun voorkeur door. De grote meerderheid koos Pepsi. In de controlegroep van niet-geblinddoekte proefpersonen trok Coca-Cola aan het langste eind. De conclusie: Pepsi smaakt misschien beter, maar toch kiezen de meesten voor Coca-Cola. De verklaring? De branding van Coca-Cola.
 

Sterk merk

Coca-Cola werd in 1893 geregistreerd en timmert dus al bijna 125 jaar aan de weg. De meeste bedrijven moeten het met veel minder tijd doen om een positie in de markt te veroveren. Ook als kleine of middelgrote onderneming kunt u dezelfde strategie als Coca-Cola toepassen.
 

Consistente boodschap

Een van de absolute basisprincipes van communicatie is herhaling. Een boodschap brengt u niet één, maar meerdere keren. Dat kan steeds in een ander jasje, afhankelijk van het platform, maar de inhoud blijft hetzelfde. Waar Pepsi verwarring zaait door vaak van logo te veranderen, blijft Coca-Cola, afgezien van een regelmatige update, trouw aan het origineel.
 

Eenvoud siert

Een goed merk blinkt uit in eenvoud. Ingewikkelde verhalen vragen te veel tijd van de consument. Studies wijzen uit dat consumenten een aandachtsboog van 8 seconden hebben voor heel wat taken. Het letterlogo van Coca-Cola is simpel, maar ook heel herkenbaar. Net als de slogan: ‘Taste the Feeling’. Pak daarnaast vooral niet uit met ingewikkelde vormen of doordenkers. Keep it simple and clean.
 

Creativiteit

Een sterk merk kenmerkt zich ook door op regelmatige basis uit te pakken met vernieuwende ideeën. Creativiteit komt echter zelden op commando. Hierbij 5 creatieve suggesties die een merk kunnen versterken.
  1. Maak het persoonlijk
  2. Geef iets weg
  3. Doe iets extra’s
  4. Steek het in een origineel visueel jasje
  5. Laat anderen aan het woord
 

Duidelijke strategie

Een merk zonder strategie zal nooit straffe resultaten neerzetten. Een duidelijk strategisch plan van aanpak, waarin bepaalt wordt wat het doet én vooral niet doet, is de basis van elk sterk merk. Coca-Cola mikt, vanaf dag 1, op jonge, hippe vogels met een leven vol fun, avontuur en vrienden.
 

On- en offline aanpak

Een merk wordt op de kaart gezet door een on- én offline aanpak. Coca-Cola zet offline in op tv-commercials, billboards en eventsponsoring.  Online heeft Cola-Cola miljoenen likes op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Dit levert een platform op om snel en doelgericht te inspireren.